wat praktische vragen | Forum

Locatie van onderwerp: Forum home » General » Algemeen
maartenwillemse Apr 10 '11
Bericht #1
Dag Vliegende Hollanders,

Ik ben uit Amsterdam naar Marken verhuisd. Dus ik heb nu opeens overal water om me heen… fantastisch!
Tot nu toe ging ik altijd naar zee, golfsurfen, maar mijn hart begint nu te bloeden als ik de auto in stap. Ik voel: ik wil hier blijven en wat leuks doen!
En toen ik de Bladerider (en Mach2) flimpjes zag: WAUW!
Nu heb ik alleen windsurfervaring, geen zeilervaring. Ik realiseer me dat een moth nogal een stap is. Maar ik ben enthousiast en daarom wil ik graag een paar vragen stellen (ik heb ook geprobeerd de antwoorden op internet te vinden, maar dat lukte me niet):

1) Hoe moeilijk is foilen? Bijvoorbeeld als je het vergelijkt met windsurfen? Is voor de Happy Few met en uitzonderlijk goede balans, of kun je als gemiddeld sportief mens met genoeg doorzettingsvermogen na een tijdje gewoon lekker zeilen?
2) Moet je er erg sterk en atletisch voor zijn? Ik hou van sporten en bewegen, maar ik ben geen fitnessfanaat. En mijn rug is een wat zwak punt, is dat een probleem?
3) Hoe "bewaar" je je moth van april tot oktober? Op een trailer met doek erover? Of moet ie echt binnen?
4) Hoe lang duurt het vanaf het moment dat je naast je moth staat tot je kan zeilen, dus het optuigen en te water laten? Golfsurfen is wat dat betreft geweldig: wetsuit aan, plank waxen en gaan. Duurt 7 a 8 minuten. Hoe lang ben je hier aan kwijt? Ik probeer in te schatten of ik s avonds nog "even een uurtje" het water op zou kunnen.
5) Kan er veel stuk aan een moth en waar kun je dat laten repareren als je, zoals ik, niet echt handig bent?

Veel vragen, ik weet het. Alvast dank voor iemand die de moeite wil nemen te antwoorden.
Enne… 10 en 11 mei staan met koeieletters in mijn agenda :-)

Hartelijke groet, Maarten
maartenwillemse Apr 10 '11
Bericht #2
Herstel: 21 en 22 mei :-)
Winnips Apr 11 '11
Bericht #3
Hi Maarten,

Het is zo gaaf als het eruit ziet ;)
Hieronder antwoord op je vragen.

1) Hoe moeilijk is foilen? Bijvoorbeeld als je het vergelijkt met windsurfen? Is voor de Happy Few met en uitzonderlijk goede balans, of kun je als gemiddeld sportief mens met genoeg doorzettingsvermogen na een tijdje gewoon lekker zeilen?

Het is moeilijk, maar te doen. Ik ben zelf overgestapt vanuit kajuitjacht, heb zelf een schouw, maar ben op mijn 21 begonnen met zeilen in huurbakken, toen steeds kleiner gegaan. Je moet er wel tegen kunnen dat je zo nu en dan op je bek gaat ;)

2) Moet je er erg sterk en atletisch voor zijn? Ik hou van sporten en bewegen, maar ik ben geen fitnessfanaat. En mijn rug is een wat zwak punt, is dat een probleem?

Sterk valt wel mee, atletisch ja, vooral snelheid en lenigheid zijn handig. Voor een normaal fit persoon is het te doen.

3) Hoe "bewaar" je je moth van april tot oktober? Op een trailer met doek erover? Of moet ie echt binnen?

De mijne heeft gewoon buiten gestaan met een cover eroverheen.

4) Hoe lang duurt het vanaf het moment dat je naast je moth staat tot je kan zeilen, dus het optuigen en te water laten? Golfsurfen is wat dat betreft geweldig: wetsuit aan, plank waxen en gaan. Duurt 7 a 8 minuten. Hoe lang ben je hier aan kwijt? Ik probeer in te schatten of ik s avonds nog "even een uurtje" het water op zou kunnen.

Ik zeil iedere woensdag na het werk, optuigen duurt ongeveer 30 minuten, aftuigen ook.

5) Kan er veel stuk aan een moth en waar kun je dat laten repareren als je, zoals ik, niet echt handig bent?

Er kan heel veel stuk, hoewel mijn boot (Prowler 4) nogal solide is (niets gebroken tot nu toe, scheurtje in voordek gehad, maar dat geplakt voordat het erger werd). Wat klussen helpt. Bij sailtoday (Muiderzand) loopt iemand rond (Daan Schut) die wel wat carbonklussen voor de mothies daar heeft uitgevoerd.

Hoop je op/bij het water te zien!

Koos
maartenwillemse Apr 11 '11
Bericht #4
Hoi Koos,

Dank je! Dat maakt een hele hoop duidelijker. Tot mei!
Jaap Apr 18 '11
Bericht #5
Hi Maarten en Koos,

Dit weekend de Bladerider in elkaar gezet en gaan varen.
Is het moeilijk? Ja! Ik heb heel wat gezwommen dit weekend.
Lukte het foilen? Jazeker, en dat is echt heel gaaf… tot je crashed dan. Want dat gaat ook hard.
Vandaag weer geweest, het ging een stukje beter en zelfs hele stukken "gevlogen". Soms ging het wel echt hard. Telkens ging ik dan naar loef om. ik ben er nog niet achter hoe dat komt.

Het optuigen vind ik een crime. Je moet de mast met zeil en al opzetten, maar anders dan met een lasermast zit je ook nog met de stagen. zeker als je in de wind staat (nog) niet simpel. Ik vraag me af hoe je dat met windkracht 4-6 voor elkaar moet krijgen.
Ik vind het geen boot om even een uurtje mee te gaan varen, Aan de andere kant vaar je ook niet voor een uurtje, je wilt doorgaan want het moet lukken.
En als het eenmaal lukt en je los bent dan is het echt gaaf.

Als je de kans krijg, doen Maarten.

groeten Jaap.
Jaap Apr 18 '11
Bericht #6
O ja, nog een lastig puntje,

die zeiltjes waar je op zit zijn echt spekglad. Dat maakt het bewegen en in balans houden van het spul voor mij erg lastig. Heeft er iemand tips wat je hier het beste aan kunt doen?
Ik heb het er ook met Manfred Schreiber over gehad( het was zijn Bladerider) Hij vond het ook lastig en had weinig goede raad, behalve dan zoeken naar goeie schoenen.
Ideeen welkom.

Groet,Jaap
constantijnw Apr 19 '11
Bericht #7
jaap,
waar zeil je eigenlijk? ik draag mijn BR komend weekend over aan de nieuwe eigenaar op muiderzand. mijn nieuwe boot komt volgende week aan als het goed is.

wing covers glad, tja, wen er maar aan. optie is dr zogs sexwax er op smeren. klinkt smeriger dan het is, is nl surf board stroef maak spul, soort harde wax, trekt vuil aan en gaat er behalve met warme hogedruk spuit er nooit meer af (maar wel stroef!)

om gaan naar loef komt door te weinig vang. je moet dit zeil echt anders trimmen dan op een gewone boot, meer zoals een surfzeil. hoe groot is de vertraging op je vang? de standaard, oude 1:16 is veel te weinig. een van de 1ste 2 cascades 1:3 maken resulteerd in 1 op 24, al veel beter…
in 15 knts trek je al zo hard je kunt. je zult je giek al behoorlijk zien buigen. (igv standaard BR giek)

doe maar aan zoals je gewent bent op een andere dinghy, en dan nog een keer strakker! meer wind is meer vang. ruime wind een tikje vieren, maar nog steeds relatief weinig vergeleken met alle andere dinghies.
Zorg dat je ten alle tijden (ook voor de wind) dat je boot naar loef helt. (naar lij=omslaan, behalve bij insturen gijp, dan carve je een beetje)

andere tip is goed ver naar voren zitten (bij je zwaard) bij afvallen vooral niet naar achter kruipen. angle of attack van foil gaat omhoog naar max lift, tot dat deze uit het water komt (= geen lift meer), roer nog wel max lift = pitch pole op max snelheid= zwemmen en of auw.

optuigen;
mast in zeil, cams erop klikken, prodder en stagen vastmaken. (op de grond) hierna leg ik alles op de boot en maak ik zijstagen vast aan boot.
nu prik ik mast in de kingpost en til ik de mast rechtop (je handen zo hoog mogelijk op de mast, evt stukje zeil omhoog schuiven). hierna hou je met 1 arm de mast rechtop, terwijl je met je andere hand je lashing door je voorstag maakt.
kwestie van overpakken goed timen en veel doen. bij 25 knts vraag het idd wel enige handigheid....

maar je leert altijd meer door samen met andere moth zeilers je rondjes te zeilen!
grtn, C.
Jaap Apr 20 '11
Bericht #8
Hai Constantijn,

Ik vaar op het Brielse meer, want daar ligt onze grote boot ook.
Bedankt voor alle info.
De neerhouder is volgens mij standaard, net als de hele boot, maar naar de overbrenging, daar ga ik zeker naar kijken.
Jou manier van mast opzetten spreekt me zeker aan, ga ik ook proberen.
Ik ben het direkt met dat je veel van elkaar kunt leren maar even naar Muiderzand crossen om een middagje te varen zit er denk ik niet in.
Krijg je weer een bladerider of iets anders?

groeten, Jaap
constantijnw Apr 22 '11
Bericht #9
Hi Jaap,
nee, een Mach 2 besteld.
nogmaals, je leert niet van in je eentje varen, enige manier om snel progressie te maken is om af en toe met anderen te varen, voor tips en/of afkijken...
(wil niet negatief klinken, maar zo is het nu eenmaal met dit soort bootjes die zo ver af staan van al het andere)
jurgen Apr 22 '11
Bericht #10
Hi maarten

het geen hier boven staat is wel juist. Ik zeilde in een lang verleden met grote zeilboten, maar dit is niets vergeleken met deze zeilboten. Je kan het vergelijken met ski ervaring om te leren snowboarden… weinig voordeel,eerder nadeel. Het is goed dat je zeilervaring hebt maar zeilen met een laser kan je niet vergelijken met zijlen met een moth. Ik trachte in mijn eentje te zeilen met een moth en na twee jaar heb ik al veel plezier gehad maar duurt het verschrikkellijk lang om alles uit te pluizen. Tegen dat je door hebt dat je vang veel te los is, heb je al een marathon gezwommen. één goeie raad ....zoek hulp bij het aanleren....de basis kan je bijna niet zelf leren zonder te veel tijd te verliezen. Maar zelf zonder hulp klungel ik met heel veel plezier met mijn BR. En vlieg ik voorbij alle traditionele zeilbootjes. OP wedstrijden klungel ik achteraan....maar dit is mijn eigen keuze. Ik ben zo geen wedstrijdbeest. Al je vragen kunnen we oplossen na één dagje samen zeilen. Dit is niet gewoon zeilen maar gewoon fijn tunen.

veel geluk verder
maartenwillemse Apr 27 '11
Bericht #11
Hartelijk dank voor de verdere reacties, mannen! Ik hoop jullie in mei te zien.
Dank ook voor het aanbieden van hulp met fine tunen, Jurgen. Ik kan me alles voorstellen bij de tijd die het kost om zelf het wiel (of in dit geval: de trim) uit te vinden. Ik maak daar eventueel graag nog een keer gebruik van.
Ik vraag me nog 1 ding af: die 30 minuten op- en aftuigen, kan dat sneller? Dat zou voor mij wel een barriere zijn om het vaak te doen en met name ook in slecht weer. Is er geen shortcut, door alles te laten staan, hem op de trailer vast te zetten en alleen het zeil er af te halen? (ik roep maar wat, zonder gehinderd te zijn door verstand van zaken). Dus de allerminimaalste vorm van aftuigen?
maartenwillemse Apr 29 '11
Bericht #12
En dan bedoel ik: zonder er mee weg te hoeven rijden met de auto. Ik woon op 500 meter van de haven, dus ik zou hem alleen de kant op hoeven trekken en vervolgens mag ie gewoon blijven staan. Is er dan een korte op- en aftuigversie? Alvast dank voor het meedenken!
constantijnw Apr 30 '11
Bericht #13
Mijn boot staat onder dekzeil op haven. Kost mij ongeveer 20 min als ik opschiet. 30 als ik treuzel. Boot tuig ik op aan de waterkant
Mast in elkaar, zeil er op, stagen, mast steppen, omkleden en gaan.
Als mast en zeil op de boot staan, kan je hem beter niet laten staan, maar omleggen (trolly op mast top tegen opwaaien)
Bij meer wind of regen kleed ik me eerst om.
Winnips Mei 2 '11
Bericht #14
Mijn boot ligt aan het water. Als ik om 17.00 wegsneak op het werk ben ik 17.45 op het Lauwersmeer. Onderweg wat eten. 18.15 op het water, dan kan je nog mooi een paar uurtjes zeilen. Daarna 's avonds een pizza in de oven, of de Chinees weer eens opwarmen. Goed te doen!